top of page

נייר עמדה: כיצד לנווט במזרח התיכון החדש - המלצות לממשל ביידן


How to Navigate the New Middle East - Re
.
הורידו את • 1.35MB

להורדה בגירסת PDF



המזרח התיכון בראשית שנת 2021 עומד בפני הזדמנויות רבות ואתגרים משמעותיים. השינוי בממשל בוושינגטון הוא בעל חשיבות מעצבת לאזור ועתיד להשפיע עליו רבות. תנועת הביטחוניסטים הוציאה מסמך שמטרתו להציג ניתוח של המצב הנוכחי במזרח התיכון וכן את המלצותיה של התנועה לממשל החדש, זאת על מנת להבטיח יציבות, לקדם שלום ולשמור על האינטרסים הביטחוניים החיוניים של מדינת ישראל. אנו מאמינים ששיתוף הפעולה בין ישראל וארה"ב חולל ועתיד לחולל תמורות חיוביות היסטוריות באזור, כאשר הוא מבוסס על העיקרון של שלום ויציבות מתוך עוצמה, עיקרון שינחה את המלצותינו במסמך זה.


אני רואים כי זוהי תקופה של שינוי פרדיגמות המוביל להישגים יוצאי-דופן. בתקופה האחרונה נוכחנו לדעת שפרדיגמות קודמות שהתקבעו ביחס לאזור אינן רלוונטיות יותר, כאשר "הסכמי אברהם" הוכיחו כי ניתן ליצור פריצות דרך אזוריות ושיתופי פעולה מרחיקי לכת גם ללא פתרון קבע לסוגיה הפלסטינית. חלוקת הצירים האזורית מעמידה את ישראל בשורה אחת יחד עם המדינות הסוניות המתונות אל מול האיום של האסלאם הרדיקלי המגיע מאיראן השיעית ומציר האחים המוסלמים המונהג בידי טורקיה וקטר. בפרקי המסמך השונים אנו מציגים את המלצותינו בנוגע לאתגרים והזדמנויות אלו.






איראן

השאיפה האיראנית להגמוניה אזורית היא הסוגיה המרכזית והדוחקת ביותר בסדר היום הן של הממשל החדש באזור והן של מערכת הביטחון הישראלית. איראן היא הגורם המרכזי לחוסר היציבות האזורית, ואנו מאמינים ששימור הלחץ בו נתון המשטר יאפשר להגיע להישגים דיפלומטיים משמעותיים למולו. במקביל, אנחנו קוראים לממשל החדש לנהוג באיפוק אל מול הפרובוקציות הנוכחיות של המשטר האיראני, שמטרתן לדחוק בארה"ב ובנות בריתה ולהביא למשטר הישגים ניכרים במשא ומתן.


המלצותינו בנוגע להתמודדות עם איראן:

  • שימור הלחץ המקסימלי על המשטר במהלך המו"מ ועד להגעה סופית להסכם משופר, מקיף ומחייב

  • תיקון אלמנטים חסרים בהסכם בנוגע לסוגיית הגרעין: ביטול מועד פקיעת ההסכם ("Sunset" - כאשר בהסכם הנוכחי הוא נקבע ל2030) וחיזוק מנגנוני הפיקוח על איראן שיאפשרו פיקוח מקיף וכולל על מתקנים ופעילות חשודה של המשטר בכל רחבי איראן.

  • שימור מנגנון ה-Snapback: המנגנון מאפשר לשותפות בהסכם להשיב את הסנקציות במקרה של הפרת ההסכם מצד איראן, ולפיכך חיוני שארה"ב תשמר את יכולתה להשתמש במנגנון.

  • חידוש מיידי של אמברגו הנשק על איראן.

  • הרחבת ההסכם והכללת סוגיית הטילים הבליסטיים והמעורבות האזורית של האיראנים בהסכם המשופר.


הקואליציה הישראלית-סונית: הסכמי אברהם

הנורמליזציה הפומבית בין ישראל למדינות ערב המתונות היא צעד נוסף ומשמעותי בדרך להבטחת יציבות, שלום ושגשוג כלכלי במזרח התיכון. אנו קוראים לממשל החדש להמשיך במאמצים לבניית הקואליציה הישראלית-סונית באזור, המשרתת אינטרסים אמריקניים מובהקים. הברית הזו מוכיחה כבר עתה כוח משיכה רב, אותו אנו רואים אף בצעדים הפייסנים בהם נקטו לאחרונה טורקיה וקטר.


המלצות הביטחוניסטים בנוגע ליחסי ישראל והעולם הערבי:

  • שימור ההסכמים שהושגו במסגרת "הסכמי אברהם" והבטחת תמיכה אמריקאית לברית זו על פני הכוחות הרדיקליים באזור.

  • חיזוק המגעים בין ישראל לעולם הערבי, ובפרט התווית הדרך להסכם בין ישראל לסעודיה.

  • עידוד צעדי פיוס מצד טורקיה וקטר שיובילו אותם להשתלב בברית הישראלית-סונית האזורית.


הסכסוך הישראלי-פלסטיני

תוכנית "שלום לשגשוג" (תוכנית המאה) הביאה לשינוי תפיסתי בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני המקובלת, אך כזה המתכתב עם קווי מדיניות שכבר בוצעו בהסכמי אוסלו: הקמת ישות אוטונומית פלסטינית, במקביל לשימור האינטרסים הביטחוניים החיוניים של ישראל הכוללים שליטה מלאה בבקעת הירדן, בישובים היהודיים ביהודה ושומרון ואחריות ביטחונית מלאה לכלל שטחי יהודה ושומרון. אנו קוראים לממשל הנכנס להמשיך לפעול על בסיס תכנית זו, ולדרוש מההנהגה הפלסטינית לנקוט בצעדים ההכרחיים לקידום המשא-ומתן.


המלצות הביטחוניסטים בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני:

  • הסתמכות על תוכנית "שלום לשגשוג" ועקרונותיה המדיניים העקרוניים, הכוללים ריבונות ישראלית בבקעת הירדן ובישובים היהודיים ביהודה ושומרון.

  • המשך קידום תוכנית הפיתוח הכלכלית שהוצגה בועידת מנאמה בשנת 2019.

  • הצגת דרישות סף למשא-ומתן עם הפלסטינים:

    • הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי

    • הפסקת תשלום המשכורות למחבלים, בהתאם לחוק Taylor Force Act

    • הפסקת ההסתה הפלסטינית כנגד ישראל, כולל במערכת החינוך הפלסטינית



 

לסיכום, תנועת הביטחוניסטים רואה בכניסת הממשל החדש צעד נוסף בחיזוק הברית האסטרטגית בין ישראל לארה"ב, המביאה יציבות, שלום ושגשוג כלכלי לאזור. באמצעות קידום מדיניות המבוססת על עוצמה ונקיטת צעדים אמיצים התאימים את עצמם למציאות החדשה באזור אנו מאמינים כי הממשל החדש יוכל להביא להישגים משמעותיים עבור ארה"ב וישראל כאחד.

bottom of page